بسم الله الرحمن الرحیم
بر اساس دستورات دین مقدّس اسلام ، نزدیکی در زمان قاعدگی حرام است. ممکن است برخی زوجین تحت تاثیر القائات شیطانی و مخالفین دین قرار گرفته و اقدام به نزدیکی کردن در زمان عادت ماهانه بکنند. امّا باید توجه داشت که انجام مقاربت در زمان پریود زن طبق حکم خدای متعال ، حرام است و این موضوع به وضوح در قرآن کریم بیان شده است. خدای متعال در آیه ۲۲۲ سوره مبارک بقره چنین میفرمایند:
وَیَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ ﴿سوره مبارکه بقره آیه ۲۲۲﴾
از تو درباره عادت ماهانه [زنان] میپرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آمیزش با] زنان كنارهگیرى كنید و به آنان نزدیک نشوید تا پاک شوند پس چون پاک شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آمیزش كنید خداوند توبهكاران و پاكیزگان را دوست مىدارد.
با توجّه به آیه بالا پر واضح است که نزدیکی کردن با زن در ایّام عادت ماهانه ، حرام است و بایستی طبق فرمان الهی از این کار اجتناب کرد. این آیه خیلی صریح و روشن ، حرام بودن عمل مجامعت در هنگام قاعدگی را بیان میکند و نیاز به تفسیر خاصّی هم ندارد.
اسلام دین رستگاری و پاکیزگی است و برای همه مراحل بشر برنامه مشخّصی دارد. پاکیزگی در دین مبین اسلام آن قدر اهمّیّت دارد که رسول گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) ، نظافت و پاکیزگی را نشانه ایمان بیان میفرمایند.
النّظافة من الایمان
پاکیزگی از نشانههای ایمان است.
پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
یکی از مصادیق نظافت و پاکیزگی ، پاکیزگی در موضوع نزدیکی و مقاربت است. دین مقدّس اسلام به مسئله بهداشت و پاکیزگی در موضوع مقاربت هم توجّه کرده و یکی از مصادیق این توجّه ، حرام شدن آمیزش با زنان در ایّام عادت ماهانه یا همان نزدیکی با زن حائض میباشد.
علاوه بر جنبه شرعی و دینی ، اگر از منظر بهداشتی و مادّی هم به موضوع نگاه کنیم متوجّه می شویم که شرایط زن حائض طوری است که انجام عمل نزدیکی حرام در زمان پریود می تواند موجب بروز بیماری های مختلف برای زن و مرد شود.
یکی از مسائل ناگوار حاصل از عمل حرام نزدیکی در هنگام پریود ، انعقاد نطفه و تشکیل جنین و به دنیا آمدن فرزند می باشد که به آن ولد حیض می گویند. در این زمینه مطلب زیر از سایت اسلام کوئست نت بیان می شود:
ولد حیض: کودکی را که به احتمال ضعیف در ایام حیض - به ویژه روزهای پایانی آن – نطفهاش تشکیل شده، ولد حیض میگویند. و یا در برداشتی دیگر، کودکی را که نطفهاش پس از پاک شدن از حیض و پیش از غسل، منعقد میشود، ولد حیض مینامند. این واژه در احادیث به کار برده شده است که بر اساس آن، اگر در حال حیض، شوهر با همسر خود نزدیکی کند و فرزندی متولد شود، علاوه بر اینکه کار حرامی انجام داده، ممکن است عوارض ناگوارى در زن و مرد و فرزند به دنبال داشته باشد.
حیض که گاهى از آن تعبیر به «عادت ماهیانه» و گاهى «پریود» و برخى اوقات «رِگل» میشود، خونى است که غالباً در هر ماه چند روزى از رحم زنان خارج میشود، و به هنگام انعقاد نطفه، غذاى فرزند است. زن را در موقع دیدن این خون «حائض» میگویند و در شرع مقدّس اسلام دارای نشانهها و احکامى است. اما حیض شرعی، همیشه همان پریود در علم پزشکی نیست؛ چرا که ممکن است برخی خونریزیها با آنکه از لحاظ پزشکی، پریود نیستند، اما مشخصات حیض شرعی را داشته باشند.
هرچند در زمان پریود طبی، احتمال باردار شدن بانوان بسیار ضعیف است، اما از دیدگاه برخی پزشکان متخصص، این امکان وجود دارد که بانوان در دوران خونریزی نیز باردار شوند. دلایلی برای این مطلب بیان شده است که برجستهترین آنها این است: دلیل تمام خونریزیهای مهبلی عادت ماهیانه نیست. مواقعی وجود دارد که بانوان خونریزی کمی را در زمان تخمکگذاری مشاهده مینمایند. و این، زمانی است که فرد برای باردار شدن کاملاً آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست. در زمان تخمکگذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و به سمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند. این بسیار طبیعی است که زنی در زمان تخمکگذاری مقداری خون را مشاهده نماید و آنرا حمل بر تغییر زمان عادت ماهیانه و یا به اشتباه خود عادت ماهیانه تلقی نماید. بعضی وقتها تخمکگذاری میتواند قبل از اینکه خونریزی پریود در فرد به پایان برسد، اتفاق بیافتد و بعضی وقتها نیز میتواند بلافاصله بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه باشد. از طرفی اسپرم نیز میتواند تا ۳ روز بعد از رها شدن تخمک را باردار نماید.
در روایات، ویژگیها و آثاری برای این فرزند متولد شده ذکر شده که به ذکر دو نمونه بسنده می شود.
1. امکان ابتلا به بیماری خوره و پیسی: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هرکس با زن خود در حال حیض نزدیکى کند، اگر از این دو فرزندى متولّد شود که به خوره و پیسى مبتلا باشد، تنها خویشتن را سرزنش کند».
2. دشمنی و کینه توزی با اهل بیت(ع): همچنین آن حضرت به امام علی (ع) فرمود: «یا علی! دوست ندارد تو را مگر مؤمن، و دشمن ندارد تو را مگر منافق، زنازاده، و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده است».
امام صادق(ع) فرمود: «هیچ کس نسبت به ما اهل بیت کینه توزى و دشمنى نمی کند مگر کسى که ولادتش ناپاک و غیر مشروع باشد یا مادرش در ایّام حیض به او باردار شده باشد».
البته، اگر انعقاد نطفه در حال حیض امکانپذیر نباشد، میتوان گفت روایات ناظر به موردی است که زن از حیض پاک شده، اما هنوز غسل نکرده است، که اگر با همسر خود رابطهی جنسی داشته باشند، مکروه است و در صورت باردار شدن، فرزند متولّد شده ممکن است این آثار را داشته باشد.
گفتنی است آنچه در روایات دربارهی دشمنی فرزند حیض با اهل بیت (ع) آمده است ناظر به وقتی است که جماع در حال حیض، از روی عمد و لااُبالی گری انجام گرفته باشد و از طرفی در صورتی هم که از روی عمد گرفته باشد به عنوان علت تامه نیست؛ یعنی اینگونه نیست که راه بسته باشد و اصلاً برای چنین فرزندی امکان رستگاری وجود نداشته باشد که اگر این بود، تکلیف به او معنا نداشت، در حالیکه فرزند زنا مکلف به اصول و فروع دین میباشد، و هر چند عوامل محیطی، ارثی و دیگر عوامل میتوانند تأثیر در انتخاب رفتار خاصی داشته باشند، اما در عین حال انسان را مجبور به ارتکاب یک عمل نمیکنند و این انسان است که در تمام مراحل حیات خود، میتواند بر عوامل ارثی و محیطی فائق آید و در مسیر صحیح قرار گیرد. لذا به طاعات او ثواب داده میشود و به معصیتش عقاب.
با توجه به مطالب بالا روشن است که بایستی از انجام عمل نزدیکی در زمان حائض بودن زن ، خودداری شود. امید است که این مطلب مورد استفاده خوانندگان محترم سایت بارداری و حاملگی ۲ زندگی قرار گرفته باشد.
اشتراک گذاری در:
تاثیر زمان و مکان نزدیکی کردن بر جنین (۲ ماه قبل)
عید فطر چند روز است (۵ ماه قبل)
علت قاعدگی بعد از اقدام به بارداری (۱۰ ماه قبل)
روز پنجشنبه چه زمانی است (۱۱ ماه قبل)
نزدیکی در زمان قاعدگی حرام است (۱۱ ماه قبل)
ارتباط ناهنجاری جنین با جهت آمیزش (۱ سال قبل)
تاثیر زمان نزدیکی بر شادابی کودک (۲ سال قبل)
نزدیکی کردن با شکم پر و کاهش هوش فرزند (۲ سال قبل)
نزدیکی کردن در بعد از ظهر یا عصر (۲ سال قبل)
نزدیکی در روز برای باردار شدن (۳ سال قبل)
آیا انعقاد نطفه در روز اشکال ندارد (۳ سال قبل)
فاصله بین دو نزدیکی متوالی برای باردار شدن (۳ سال قبل)
راه و روش پیشگیری از تولد نوزاد ناهنجار (۳ سال قبل)
درمان کرونا در کودکان فقط در 48 ساعت (۳ سال قبل)
مهمترین عوامل مرتبط با نزدیکی کردن (۳ سال قبل)
تاثیر حالت زمان نزدیکی کردن بر کودک (۳ سال قبل)
فواید با وضو بودن در هنگام نزدیکی کردن (۳ سال قبل)
اهمیت برنامه ریزی برای نزدیکی کردن (۳ سال قبل)
سریعترین نشانه بارداری (۱۱۶۴۴۷۳ بازدید)
نمایش وضعیت نزدیکی برای امروز و امشب (۱۱۰۴۳۳۷ بازدید)
برنامه محاسبه بهترین زمان نزدیکی در اسلام (۹۱۲۴۴۳ بازدید)
نزدیکی برای بارداری بعد از پریود (۷۹۹۲۷۰ بازدید)
آزمایش اسپرم با آب در منزل (۶۳۹۹۲۳ بازدید)
شب ها و روزهای مناسب آمیزش در اسلام (۶۳۹۸۶۸ بازدید)
روش صحیح استفاده از واجبی و نوره (۵۰۵۷۹۶ بازدید)
چند بار نزدیکی برای باردار شدن و حاملگی لازم است (۴۸۶۵۸۹ بازدید)
چگونه به سرعت و زود باردار شویم (۴۱۵۲۵۹ بازدید)
بعد از نزدیکی برای بارداری چه کنیم (۴۰۲۲۷۹ بازدید)
مصرف عرق کاسنی در بارداری و حاملگی (۳۶۱۴۷۴ بازدید)
بهترین حالت نزدیکی برای بارداری و حاملگی (۳۵۸۳۳۷ بازدید)
عفونت بارداری و درمان طبیعی آن (۳۵۶۵۰۶ بازدید)
زمان های نامناسب برای نزدیکی و انعقاد نطفه (۳۳۶۲۶۰ بازدید)
درمان سنتی عفونت چشم نوزادان (۳۱۷۱۵۹ بازدید)
درمان گوش درد نوزادان به روش سنتی (۳۰۰۸۴۹ بازدید)
اول ، وسط و آخر ماه قمری (۲۹۸۸۹۱ بازدید)
وقت زوال خورشید چه زمان و ساعتی است (۲۶۹۹۹۳ بازدید)
برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست.
حضرت علی بن موسی الرضا (ع)
نقش پاک سازی نطفه در سلامت جنین
تاثیر حالت زمان نزدیکی کردن بر کودک
فاصله بین دو نزدیکی متوالی برای باردار شدن
یادآوری نکات مهم نزدیکی در بارداری
خواص خوردن انجیر در بارداری و حاملگی
نقش زمان نزدیکی در ناباروری و نازایی زنان
رابطه چپ چشم شدن نوزاد با زمان جماع
نگرانی از سلامت جنین در بارداری ناخواسته
ذکر روز دوشنبه
یا قاضی الحاجات (۱۰۰ مرتبه)
دوشنبه
۱۹ / ۶ / ۱۴۰۳
۵ ربيع الاول ۱۴۴۶
ماه قمری ۳۰ روزه
۵۳ : ۰۸ : ۱۲
فصل تابستان
اوقات شرعی به وقت تهران
اذان صبح: ۰۴:۱۷
طلوع خورشید: ۰۵:۴۳
اذان ظهر: ۱۲:۰۲
اذان عصر: ۱۵:۳۶
غروب خورشید: ۱۸:۲۰
اذان مغرب: ۱۸:۳۸
وقت عشاء: ۱۹:۲۶
نیمه شب شرعی: ۲۳:۱۸